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24 July

Artists of Abomey

This presentation of 21 works chosen from a vast collection of works from the famous kingdom of Dahomey (1600-1894) provides the opportunity to appreciate the wealth and diversity, as much in the forms as in the materials used, of an exceptional court art. The artists retained by the kings of Abomey belonged to an elite and distinguished themselves by their talent and a know-how that was transferred from father to son. Mostly identified, individuals or collectives, these artists shed light on a flourishing periods of present-day Benin.

  • Bochio mi-homme mi-poisson du roi Béhanzin

    Sossa Dede ou Famille Houeglo

  • Bochio mi-homme mi-lion du roi Glélé

    Likohin Kankanhau Sossa Dede

  • bracelets Ma-wu-alo

    Famille Hountondji

  • tunique de premier ministre

    Famille Gnimavo et famille Yémadjé

  • récade lion, emblème de Glèlè

    Famille Houndo (?)

  • trône du roi Ghézo nukpewuinkpot

    Anonyme

  • statuettes ibeji

    Atelier de Saki

  • siège royal

    Anonyme

  • couronne funéraire ade

    Anonyme

  • Marteau lonflin

    Ganku Houndo

  • portes de palais du roi Glèlè

    Famille Sossa Dede

  • Marteau de divination <i>lonflin</i>

    Famille Houndo


bracelets Ma-wu-alo

Famille Hountondji

bracelets Ma-wu-alo, style fon, entre 1818 et 1858, argent, 71.1936.21.36.1-2, musée du quai Branly, don Bernard Maupoil

Cette paire de bracelets ciselés, découpés et repoussés, appartenait à Xagla, migan (premier ministre) du roi Ghézo. Le premier ministre ne devait pas plier les bras en présence du roi. Le motif du sabre, du bâton, du couteau de sacrifice, des têtes d’hommes parés de colliers indiquent le rang et la fonction du migan. Parents de la famille royale, les Hountondji, venus de Tado au XVIIe siècle, fabriquaient les bijoux royaux et les paires de bracelets. Ils maîtrisaient parfaitement la technique de sculpture sur feuille de métal d’argent.