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24 April

Gradhiva n°12

Issue 12 November 2010: la musique n’a pas d’auteur (music has no author)

Ethnographies du copyright (ethnographies of copyright)

Article series compiled by Christine Guillebaud, Victor A. Stoichita and Julien Mallet

 

At a time when intellectual property is the subject of heated debate in France and within various international organisations, how is it identified in different societies around the world?

This issue examines key concepts related to copyright and creation, from analyses focusing on music.

It recalls the historical background of the emergence of copyright and authorship as concepts, and the difficulty raised by their extension to other cultural settings. The studies included in this issue are “ethnographies of copyright” in the sense that each is trying in its own way to closely follow the basic principles of ownership of musical ideas. They examine situations like performances, deal-making and disagreements in their cultural contexts, but also in their confrontation with the now globalised principles and practices of intellectual property.

 

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summary

Article Series : La musique n’a pas d’auteur. Ethnographies du copyright

  • Christine Guillebaud, Victor A. Stoichita et Julien Mallet, La musique n’a pas d’auteur. Ethnographies du copyright
  • Pierre-André Mangolte, Copyright et propriété intellectuelle. Retour sur un vieux débat, l’exemple américain. (Copyright and Intellectual Property. Re-examining an old debate, the American example)
  • Antoine Hennion, Soli Deo Gloria. Bach était-il un compositeur ? (Was Bach a composer?)
  • Christine Guillebaud, Nimbuda ou la carrière d’un citron amer. Musiques régionales et industrie cinématographique en Inde (Nimbuda or the Bitter Lemon’s Trajectory. Regional Music and the Film Industry in India)
  • Victor A. Stoichita, Les « voleurs intelligents » ou l’éthique de la créativité
    selon les musiciens professionnels tsiganes de Roumanie. (“Intelligent thieves”: ethics of creativity among professional Gypsy musicians in Romania)
  • Guillaume Kosmicki, Musique techno, mix, sample. Un défi à la notion de propriété (Techno music, mixes, and sampling. A challenge to notions of property)
  • Julien Mallet et Guillaume Samson, Droits d’auteur, bien commun et création. Tensions et recompositions à Madagascar et à La Réunion. (Copyright, Creation and the Commons. Tension and recomposition in Madagascar and Réunion)

Personal stories

  • Laurent Aubert, Woodstock en Amazonie et la superstar du ghetto de Kingston. Les droits patrimoniaux et le droit moral face aux réalités du terrain. (Woodstock in the Amazon and the Kingston Ghetto Superstar. Legal and moral ownership rights in the real world)
  • Philippe Aigrainn, Le contexte politique et culturel des droits intellectuels. (The political and cultural context of intellectual property rights)

Studies and essays

  • Pierre Déléage, Une pictographie amazonienne. À propos des chapelets émérillons du musée du quai Branly. (Amazonian pictography. Concerning the Emerillon beads held by the musée du quai Branly)
  • Jessica De Largy Healy, Karel Kupka et les maîtres-peintres de la Terre d’Arnhem.La biographie d’une collection d’art aborigène. (Karel Kupka and the Master-Painters of Arnhem Land. The Biography of an Aboriginal Art Collection)
  • Angèle Martin, Paz Nuñez-Regueiro et Carine Peltier, Araucanie-Bruxelles-Paris : la collection Gustave Verniory au musée du quai Branly. Témoignages de dix années passées au Chili. (Araucania-Brussels-Paris: the Gustave Verniory Collection at the musée du quai Branly. Testament to his Ten Tears in Chile)

Science column

Book reviews

  • Nathalie Heinich, La Fabrique du patrimoine. « De la cathédrale à la petite cuillère », par Thierry Bonnot. (How heritage is made. “From the Cathedral to the smallest spoon”), by Thierry Bonnot
  • Claire Bosc-Tiessé, Les Îles de la mémoire. Fabrique des images et écriture de l’histoire dans les églises du lac Tānā, Éthiopie, XVIIe-XVIIIe siècle, par Anaïs Wion. (The Islands of memory. The making of images and writings on the history of the churches of Lake Tānā, Ethiopia, 17th–18th centuries), by Anaïs Wion
  • Christine Guillebaud, Le Chant des serpents. Musiciens itinérants du Kerala, par William Tallotte (Snake song. Travelling musicians of Kerala), by William Tallotte
  • Pierre Déléage, La Croix et les Hiéroglyphes. Écriture et objets rituels chez les Amérindiens de Nouvelle-France (XVIIe-XVIIIe siècles), par Bérénice Gaillemin. {The Cross and Hieroglyphics. Scripture and ritual objects of the American Indians of New France (17th–18th centuries)}, by Bernice Gaillemin
    Julien Bonhomme, Les Voleurs de sexe. Anthropologie d’une rumeur africaine, par Giordana Charuty (Genital thieves. Anthropology of an African rumour), by Giordana Charuty

descriptif

  • 240 pages in 20 x 27 cm format
  • 93 illustrations
  • ISBN : 978-2-35744-029-6
  • €20